در جهان فناوری هر روز باید منتظر پدیده ای نو باشید و به دنبال آن استقبال بی شمار کاربران از این پدیده بود. کاربرانی که به دنبال یک موج به سمت یک پدیده جدید حرکت می کنند و در شبکه دوستان خود به آن حمله می کنند. یکی از پرطرفدارترین مسائل جهان اینترنت، شبکه های اجتماعی است که از طرفداران قابل توجهی برخوردار است و هر روز به این طرفداران افزوده می شود. در این یادداشت نگاهی اجمالی به پدیده جدید جهان وب می اندازیم که با گذشت 2 سال از عمر خود به اوج رسیده است.
میکروبلاگ (micro-blog) نسل جدیدی از وبلاگها که در سالهای اخیر با گسترش فضای وب 2 در اینترنت به وجود آمده است. این شبکه اجتماعی تفاوت اساسی با خانواده وبلاگی خود دارد و بر اساس همین تفاوت نام آن را میکروبلاگ یا همان وبلاگ کوچک نامیده اند. تفاوت میکروبلاگ ها نسبته به وبلاگها، اندازه پست یا مطالب ارسالی است که به وسیله کاربران در آن منتشر می شود.شما در هر پست میکروبلاگ فقط می توانید از 200 حرف استفاده کنید. این موضوع کمی عجیب به نظر می رسد اما با توجه به امکانات به روز رسانی میکروبلاگ، چندان هم عجیب نیست چرا که برای به روز رسانی میکروبلاگ، حتما لازم نیست که در محیط وب باشید و می توانید از طریق پیامک تلفن همراه، پیام رسانان اینترنتی، ایمیل و افزونه های مخصوص مرورگرها این کار را انجام دهید.
تویتر
در حال حاضر محبوب ترین میکروبلاگ، سرویس تویتر (twitter) است. تویتر از سال 2006 فعالیت خود را شروع و مدت 2 سال محبوبیت جهانی به دست آورد به عنوان یکی از بزرگان اینترنت جهان مطرح شده است. تویتر محدودیت 140 کاراکتر را برای هر پست در نظر گرفته و از طریق وب، پیامک ، گوگل تاک و یکی از افزونه های فایرفاکس قابل مدیریت است. اما تویتر پیشگام عرصه ی میکروبلاگ به شمار نمی آید و در این عرصه تنها نیست. در حال حاضر صدها سایت مشابه مشغول به فعالیت هستند. سرویس های میکروبلاگی مانند جایکو،پلرک و اسپوینک جزو رقیبان تویتر به شمار می آیند.
استقبال ازمیکروبلاگ ها به حدی بالاست که سایتهای شبکه اجتماعی از قبیل اسپیس و فیس بوک هم بخشی را مشابه سرویس میکروبلاگ به مجموعه خدمات خود اضافه کرده اند.
کاربرد اولیه میکروبلاگ ها در ابتدا به انتشار پیامهای کوتاه شخص متصور می شد اما باید گفت که این موضوع بخشی از چرخه بزرگ اطلاع رسانی میکروبلاگ است. میکروبلاگ ها در حوضه خبر رسانی و خبرسازی ازجایگاه ویژه ای برخوردار هستند.زلزه ی چین که چند ماه پیش رخ داد بخشی از خبرهای میکروبلاگ را تشکیل می داد، مردم در بخشهای مختلف این کشور، از تلفن همراه برای ارسال پیامک در مورد وضعیت خود به تویتر و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده می کردند که نقش مهمی در اطلاع رسانی در زمان بحران داشت. از طرف دیگر ، رسانه های رسمی هم از ابزار تویتر برای انتشار اخبار مهم و فوری خود استفاده می کنند. سی ان ان از جمله سایتهای خبری است که در تویتر صفحه ای برای کاربران ایجاد کرده که می توانند از آخرین اخبار مطلع شوند.همچنین در بین رسانه های فارسی مدیا نیوز و برخی در این زمینه فعالیت می کنند. از دیگر کاربردهای میکروبلاگ ها می توان به دریافت اطلاعات مورد نیاز در موضوعات مختلف ،یادآوری برنامه کاری ، بازاریابی و تبلیغات اشاره کرد.
هر روز در جهان وب موضوعی جدید مد می شود و به دنبال آن تب فراگیر برای استفاده از این مد. اگر شما کاربر قدیمی جهان وب باشید حتما به یاد دارید که چت روم های یاهو بعد از آن وبلاگ و اورکات مد روز بودند و امروز حضور در تویتر مد جدید و تب کاربران ایرانی است. استقبال کاربران ایرانی و به خصوص وبلاگ نویسان از تویتر بسیار بالا بوده است. به مانند مدهای قدیمی که در هر کدام از آنها زبانی خاص استفاده می شد، کاربران تویتر ایرانی از زبان مخصوص و اصطلاحات جدید خود استفاده می کنند و هر تازه واردی باید مدتی را صرف کند تا برای برقراری ارتباط با دیگر کاربران اصطلاحات تویتری را یاد بگیرد.
وب های فارسی نیز اقدام به سرویس دهی میکروبلاگ ها کرده اند که از جمله آنها می توان به پیغامک (peyghamakcom) جکس بلاگ (jaxblog.com) و وی یو (viwio.com) اشاره کرد که میزبان بخشی از کاربران فارسی زبان هستند. ولی حضور این وب سایتها نتوانسته از محبوبیت و استقبال کاربران فارسی از تویتر کم کند اما در بین سایتهای موجود، وضعیت امیدوارکننده ای دارند.
هر پدیده ای که ایجاد می شود برای بقا نیاز به عامل هایی دارد که یا وجود دارد یا باید ایجاد شود. میکروبلاگ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آن چه که آینده سرویسهای میکروبلاگ را در پرده ی ابهام قرار می دهد، وضعیت اقتصادی آنهاست. میکروبلاگ ها برای بقا و پیشرفت باید به سمت اقتصادی شدن حرکت کنند و راهی برای این امر پیدا کنند. ایجاد سرویسها و دسترسی های غیر رایگان و ارسال تویت های تبلیغاتی از گزینه هایی است که برای کسب درآمد این سایتهای اینترنتی مناسب است. از طرفی دیگر میکروبلاگ مورد انتقادهای اجتماعی نیز قرار گرفته است. انتقادهای اجتماعی یکی از نکاتی است که از ادامه کار وبهای جمعی در مجامع مختلف جلوگیری می کند و نمونه های آن نیز زیاد است. بخشی از ایراداتی که به میکروبلاگ ها نسبت داده شده است ؛ مشغول کردن کاربران به امور بیهوده و دامن زدن به بی سوادی در جهان اینترنتی و نیز تضعیف حریم خصوصی کاربران اینترنتی عنوان شده است. اما آن چه مشخص است موج جدید راه افتاده به نام میکروبلاگ است که باید با دقت بر آن سوار شد و جلوگیری از این موج و زدن سد در مقابل آن به مانند دیگر موجهای جهان وب ،کاری غیر عاقلانه و خطرناک است.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر